Rákkeltő élelmiszerek és alapanyagok

Napjainkban számos élelmiszer adakékanyaggal találkozhatunk, amelyek egészségkárosító, rákkeltő hatással bírnak.

A 4 legrákkeltőbb élelmiszer-alapanyag:

–  finomított cukor – nagy mennyiségben
– hidrogénezett növényi olaj. Ennek előállítása során az alapjában teljesen ártalmatlan természetes összetevőket hidrogénnel és fémkatalizátorokkal felhevítik. Mindennapi élelmiszerek így válnak hosszú ideig eltarthatóvá. Negatív oldala, hogy az esszenciális zsírsavak helyét un. transzzsírok veszik át. Ezek egyáltalán nem képesek ellátni a természetes zsírsavak feladatát az emberi szervezetben.
– acrylamid: a különböző keményítőtartalmú ételek sütése közben keletkezik. Patkánykísérletekkel is bizonyították már rákkeltő hatását.
– szódium-nitrit: ezt a színezőanyagot, legfőképpen rózsaszínes-vöröses húskészítményekbe keverik. Az emésztés során rákkeltő nitrózamin keletkezik. A szervezetbe más úton is bekerülhet: füstölt és savanyított élelmiszerekből is.


Az 5 legrákkeltőbb élelmiszer az OCA top ötös listája szerint:

1. hot dog
2. feldolgozott hús és szalonna
3. fánk
4. sült krumpli
5. chips és keksz

 Az vagy, amit megeszel…

Számos táplálkozási és életmódbeli tényező segítheti a szervezet tumorellenes védekezését, csökkentheti a daganatos megbetegedések kialakulásának a kockázatát.

A daganatos megbetegedés kialakulását csökkentő táplálkozás jellemzői a kiegyensúlyozottság, a változatosság és a mérsékletesség.

A kiegyensúlyozottság az elfogyasztott táplálékok megfelelő mennyiségét és arányát jelenti, a változatosság, hogy étrendünket az öt alap élelmiszercsoport mindegyikéből, az élelmiszerek széles skálájából – megfelelő arányban – válogassuk össze, a mérsékletesség pedig arra figyelmeztet, hogy semmiből se fogyasszunk többet a kelleténél.

A londoni székhelyű Rákkutató Alapítvány (World Canser Research Fund) 1997-ben a világ különböző részeiről származó 4500 kutatócsoport munkája, eredményei alapján állította össze ajánlásait “Táplálék, táplálkozás és rákmegelőzés” címen.

Ajánlásaik a következők:

Étkezésünk legnagyobb mennyiségben növényi eredetű élelmiszerekből, zöldségfélékből és magas kiőrlésű, nagy rosttartalmú cereáliából álljon. A tányér legalább 2/3 részére zöldséget, hüvelyest, burgonyát tálaljunk. Együnk sok friss gyümölcsöt, ennek hiányában mélyhűtött is fogyasztható, és kerüljük a zsíros, sok sót és cukrot tartalmazó ételeket.

Táplálkozásunk és fizikai aktivitásunk útján érjük el, hogy testsúlyunk normális maradjon. Az elhízás ugyanis megnöveli a nőgyógyászati daganatok kialakulásának veszélyét, és feltehetően növeli a menopauzát követően az emlőrák kockázatát is, de elhízottakban nagyobb a vese- és a vastagbéltumorok keletkezésének a valószínűsége is…